fbpx
leentje wees niet bang voor nee

5 veel gemaakte fouten door schoonheidssalons

De 5 grootste fouten die schoonheidsspecialisten maken tijdens de verkoop.

Zorg ervoor dat jij de professional bent en deze fouten niet meer maakt. Zo kun jij genieten van meer omzet, professionaliteit en zul jij de expert op je vakgebied zijn! Mensen zullen beamen en meer bij je kopen, en vergeet ook niet de mond op mond reclame welke je erbij krijgt.

Denken dat jouw producten zichzelf verkopen

Ik begrijp dat je helemaal wild bent van je eigen producten, dat is dan ook zeker de reden waarom je voor dat product hebt gekozen. Alleen jouw klant heeft deze beslissing niet gemaakt, en daarom wil het niet zeggen dat jouw klant ze ook gelijk wil kopen. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen met jouw klanten, te weten te komen wat ze nodig hebben zodat jij ze kan helpen met de oplossing van hun problemen. Dit is en vorm van een vertrouwensband opbouwen deze kun je opstarten tijdens het gesprek van de huidanalyse.

Zomaar jouw producten alleen mooi presenteren op een mooie plek en hopen dat klanten er naar grijpen zal niet het succes krijgen als jij hoopt. Hierdoor creëer je geen een extreme omzetstijging. Jij als schoonheidsspecialist zal zelf initiatief moeten nemen en het gesprek moeten aangaan met jouw klant om meer omzet te creëren. Alleen op deze manier zul je ook makkelijker je producten gaan verkopen. Leer meer in de online opleiding product verkoop.

Bang zijn voor een “nee” of zich niet goed genoeg vinden

Veel schoonheidsspecialisten gaan vaak het verkoop gesprek uit de weg, omdat deze bang zijn voor een “nee”. In hun hoofd vinden zichzelf niet goed genoeg en durven daarom het gesprek niet aan. Misschien zijn anderen schoonheidsspecialisten beter, en ja wellicht hebben deze meer ervaring, maar dat betekent niet dat jij niets kunt! Integendeel zelfs, door in jezelf te geloven kun je ook echt je klanten van waarde te zijn, zodat jij ze nog beter kunt helpen. Dit betekent ook dat jij hierdoor al eerder de stap neemt om te verkopen.

Te snel een oordeel hebben over klanten

Oordelen over je klanten is echt fout, sterker nog het is onrespectvol/respectloos. Vooroordelen zoals:
Die zit waarschijnlijk in een uitkering dus die heeft niet veel geld te spenderen of “Die heeft al best een dure behandeling gekocht, ze moet al zoveel afrekenen, dan zal ze dat product wel niet erbij kopen, dus laat maar.

Deze foute gedachtes zorgen er allemaal voor dat jij niets gaat verkopen, terwijl je het niet eens probeert. Sterker nog ik vind het respectloos naar je klant, deze vooroordelen. Want jij wilt je klant toch graag helpen met een mooi resultaat en een mooie huid, of begrijp ik het nu verkeerd? Klanten komen juist naar je toe omdat ze je hulp nodig hebben en dit niet alleen kunnen. Hebben alle miljonairs een 3-delig pak aan en een prachtige Rolex om, of zijn er ook miljonairs welke neutraal gekleed zijn?

Wees eerlijk en lieg niet

Dit klinkt je wellicht heel vreemd in de oren maar liegen en niet eerlijk zijn is iets heel vreemds. Zo hoor ik schoonheidsspecialisten vaak zeggen als een klant een antwoord geeft zoals, maar ik heb toch eigenlijk best een mooie huid ik heb niet veel nodig…… Ja dat is… en de schoonheidsspecialist loopt vast… en zegt… Ja dat is ook…..en je blokkeert (echt fout dus, jij als specialist kan namelijk elke huid mooier maken!). Waarom geen antwoord zoals…Ja dat klopt dat uw huid nog redelijk mooi is, echter gaat dit wel snel achteruit, je huid heeft dit en dit product nodig om zijn perfecte structuur te behouden, zal ik u het product even laten voelen????

Als de verkoop gedaan is, is het afgelopen

De klant zoekt met jou een vertrouwensband en heeft jouw advies continu nodig. Heb je verteld hoe de producten werken? Doe je wel eens een belletje naar je klant na 2 dagen of ze het product al goed gebruikt heeft? Weten ze nog hoe het gebruikt moet worden? Hoe is hun ervaring nu na 2 dagen? En heeft je klant wellicht nog meer vragen over eventuele producten?
Dit zijn vragen die je aan je klant stelt uit pure interesse, je werkt immers aan een vertrouwens- band. Je klant denkt, goh wat attent ze wil me niets verkopen maar is oprecht geïnteresseerd in mij. Dit is wat jou kan onderscheiden van je concurrent. Het is super jammer als je dit niet doortrekt nadat je een product hebt verkocht.
Maak notities in jouw systeem over wat de klant heeft gekocht. Je weet namelijk hoe lang een klant doet met een product, waardoor je ook weet wanneer jouw klant weer een nieuw product nodig heeft. Dan voelt het niet meer als verkopen maar als je klant helpen. En als klanten jouw producten kopen zijn ze veel sneller geneigd om bij jou weer een nieuwe afspraak in te plannen.

Love and Care,

Leentje Henraat

business coach pro
Scroll naar top